Weer lekker in je vel

Huidcorrecties en biopsie

Het wegsnijden (excisie) van huidplekjes is een van de meest toegepaste ingrepen om vervelende en/of ontsierende plekjes als moedervlekken, wratjes, fibromen, etc. te verwijderen. Het plekje wordt operatief verwijderd en gehecht.

De operatie

De plastisch chirurg tekent het gebied af en geeft een injectie met plaatselijke verdoving. Het inspuiten van de verdovingsvloeistof geeft een wat branderig gevoel. De huid spant door het inspuiten op en wordt tijdelijk bleek van kleur. De huid wordt ingesneden en het stukje huid wordt verwijderd tot in het onderhuidse vetweefsel. Eventuele kleine bloedende vaatjes brandt de chirurg dicht. De wondranden worden vervolgens aan elkaar gehecht of geplakt. U voelt tijdens de behandeling wel dat de plastisch chirurg bezig is maar u ervaart geen pijn.

Na de behandeling

U krijgt het advies de plek zo schoon mogelijk te houden. U mag er gewoon mee douchen. Over het algemeen wordt de wond in het gelaat niet afgeplakt, op de rug buik en benen wel. in de meeste gevallen wordt de wond gehecht, de hechtingen, als ze niet oplosbaar zijn, worden vrijwel altijd een week tot 9 dagen later verwijderd. Na de behandeling kunt u pijn ervaren. U kunt gerust een pijnstiller innemen, bij voorkeur Paracetamol.

Voor de genezing is het van belang om spanning op de wondranden zoveel mogelijk te vermijden. Vooral wonden op de rug, schouders en onderbenen kunnen bij beweging flink onder spanning staan. Bepaalde bewegingen zoals bukken, tillen, kleding aan- en uittrekken moet u vermijden of uiterst voorzichtig uitvoeren. Sporten wordt, afhankelijk van de plaats en grootte van de wond, één tot vier weken na de ingreep, afgeraden.

Ultraviolette stralen zijn niet goed voor de littekens, ze kunnen daardoor onnodig lang rood blijven. Bovendien kan blootstelling aan de zon pigmentverstoring in het behandelde gebied veroorzaken waardoor het litteken donkerder kan worden. Het beste kunt u de eerste drie maanden na de behandeling de littekens bedekt houden en vanaf 2 weken na de operatie de huid insmeren met een sunblock.

In alle gevallen van excisie treedt littekenvorming op. Bij de één geneest het litteken beter dan bij de ander. Meestal is er al na een paar maanden bijna niets meer te zien van het litteken. Dit is afhankelijk van het huidtype en localisatie. Soms komt het voor dat het litteken zeer verdikt. Er kan hypertrofie (overmatige aanzwelling of vergroting) of keloïdvorming (littekengezwel) optreden. Patiënten met een Aziatische of Creoolse huid hebben meer kans op deze complicatie. Er kan een bloeduitstorting ontstaan, waarbij meestal ook een zwelling optreedt. Ook kan er een infectie optreden, die zich uit door pijn zwelling, roodheid en pus uit de wond.

Als zich onverwachts problemen voordoen, bijvoorbeeld wanneer er een infectie ontstaat, neemt u contact met ons op.

Borstcorrecite
Borsten