Duimbasis arthrose

Wat is een TFCC letsel?

De afkorting TFCC staat voor ‘triangular fibro-cartilage complex’. Dit complex bestaat uit verschillende gewrichtsbanden dat aan het uiteinde de ellepijp met het spaakbeen verbindt en hier stabiliteit aan geeft. In dit complex zit ook een meniscus-achtige structuur dat de krachten opvangt tussen de handwortelbeentje en de ellepijp.

Letsels aan het TFCC kunnen ontstaan door trauma of door slijtage. Door een krachtige draaibeweging van de pols, of bijgaand bij een breuk in de pols kan een traumatisch TFCC letsel optreden.

Slijtage van het TFCC treedt met het ouder worden op. Dit komt voor bij heel veel mensen, echter, niet iedereen heeft hier klachten van.

Bij mensen met een relatief lange ellepijp ten opzichte van het spaakbeen komen er hoge(re) krachten op het TFCC en deze mensen hebben meer kans op slijtage van het TFCC.

Wat zijn de klachten bij een TFCC letsel?

Bij een TFCC letsel is er pijn aan de pinkzijde van de pols. Het opdrukken uit de stoel lokt klachten uit aan de pinkzijde van de pols. Draaibewegingen met kracht en/of knijpen met kracht geven pijn. Ook wordt soms krachtsverlies gevoeld. Als er instabiliteit is tussen de ellepijp en het spaakbeen na een trauma, dan is er toegenomen speling mogelijk tussen deze twee botten en ontstaat het zogenaamde ‘pianotoets fenomeen’. De patiënt kan zelf ook instabiliteit waarnemen.

Op basis van het klachtenpatroon en lichamelijk onderzoek worden de klachten in kaart gebracht worden. Omdat er veel structuren aan de pinkzijde van de pols zitten, en omdat het TFCC en complexe structuur is, is het niet vaak niet gemakkelijk om tot een diagnose te komen.

Aanvullend worden röntgenfoto’s gemaakt om de botten en gewrichten in de pols te beoordelen. Hier wordt met name ook gelet op de lengte van de ellepijp.

Een MRI kan gemaakt worden, echter, deze is niet altijd betrouwbaar bij problemen aan het TFCC. Zo kunnen kleine scheuren soms niet gedetecteerd worden, of kunnen scheuren gezien worden die bij normale veroudering optreden. Deze scheuren zijn dan vaak niet de oorzaak van de klachten. Daarom wordt vaak besloten om een kijkoperatie aan de pols te verrichten waarbij het TFCC en de rest van de pols goed beoordeeld kunnen worden.

Behandeling

Het type behandeling hangt af van de ernst en vooral van de oorzaak van de klachten. Hierbij moet altijd goed onderscheid gemaakt worden tussen traumatisch TFCC letsel, of slijtage van het TFCC. Het doel van de behandeling is pijnreductie en een stabiel TFCC complex.

Wanneer er een traumatisch TFCC letsel is zonder instabiliteit, dan kan in de eerst fase behandeld worden met een gips of een spalk gedurende 4-6 weken. Hierna volgt een behandeling bij de handtherapeut om de pols stabiel en sterk te maken.

Wanneer er een ruptuur in het TFCC is door slijtage dan is dat gedeelte van de pols vaak geholpen door ontlasten. Het vermijden of anders uitvoeren van pijnlijke handeling leidt tot vermindering van de klachten. Het (tijdelijk) dragen van een TFCC band of brace en handtherapie op de pols soepel en sterk te maken kan de klachten verlichten en functionaliteit van de pols verbeteren.

Het gebruik van pijnstillers zoals paracetamol en ontstekingsremmers (alleen als de algehele conditie van de patiënt dit toelaat) kunnen de pijnklachten ook verminderen. Flex Clinics is part of MSB Flex Coöperatie U.A.

Indien dit onvoldoende helpt kan een injectie met corticosteroïden overwogen worden.

Er bestaan verschillende operatieve mogelijkheden bij TFCC letsel, afhankelijk van het soort van het letsel en de lengte van de ellepijp.

De operaties gebeuren allemaal in dagbehandeling. De hele arm wordt verdoofd door een zenuwblokkade of er wordt algehele narcose toegepast. De wond wordt en gehecht met hechtingen die na 10-14 dagen weer verwijderd kunnen worden. De nabehandeling is afhankelijk van het soort operatie dat wordt uitgevoerd.

Kijkoperatie

Bij een kijkoperatie wordt door een paar kijkgaatjes de binnenkant van het polsgewricht bekeken en kan het TFCC worden beoordeeld. Ook kan de stabiliteit en kraakbeenbedekking van de handwortelbeentjes worden gecontroleerd.

Sommige problemen kunnen ook via de kijkoperatie behandeld worden. Zo kan bij slijtage of bij centrale traumatische scheuren van het TFCC de losse randje worden schoongemaakt (shaven).

Wanneer er bij een traumatische scheur het TFCC gehecht kan worden, dan kan dit in sommige gevallen ook via de kijkoperatie.

Wanneer er bij slijtage ook een te lange ellepijp bestaat, dan kan hier een plakje van worden ‘geshaved’. Ook kan irritatie van het slijmvlies worden schoongemaakt.

Hechten

Zoals boven vermeldt, kan het TFCC middels een kijkoperatie worden gehecht, maar dit kan ook met een open chirurgische procedure. Hierbij wordt aan het uiteinde van de ellepijp een incisie gemaakt en wordt het TFCC gehecht of wordt het weer vastgemaakt aan het bot.

Inkorten van de ellepijp

Wanneer bij klachten van de ellepijp sprake is van een relatief lange ellepijp ten opzicht van het spaakbeen, dan kan er gekozen worden voor het inkorten van de ellepijp. Dit is een open chirurgische procedure waarbij een klein plakje bot uit de ellepijp wordt gehaald en de ellepijp met een plaat en schroeven wordt vastgezet.

Tijdens het spreekuur krijgt u uitgebreide informatie over het soort ingreep dat bij u noodzakelijk is, uitleg over de nabehandeling en het herstel, en krijgt u een informatiebrochure over de ingreep.