Duimbasis arthrose

Wat is duimbasis arthrose?

Met duimbasis wordt het basisgewricht van de duim bedoeld. Dit is het gewricht dat gevormd wordt door het middenhandsbeentje van de duim en het zadelvormige beentje (trapezium). Slijtage aan dit gewricht wordt ook wel rhizarthrose of CMC-1 arthrose genoemd.

Bij arthrose is het gewrichtskraakbeen aangedaan. Kraakbeen is glad weefsel aan het uiteinde van botten dat zorgt dat de botten in een gewricht soepel ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Kraakbeen kan dun worden en uiteindelijk helemaal verdwijnen; dit noemen we arthrose. Als het kraakbeen dun wordt, of bot tegen bot komt, neemt de bewegelijkheid van het gewricht af. Ook wordt de druk op het onderliggende bot groter. Om de druk beter over het gewrichtsoppervlak te verdelen kan er botformatie ontstaan aan de randen van het gewricht waardoor het gewricht dikker wordt. Daarnaast ontstaat er een ontsteking van de binnenbekleding van het gewricht (synovitis) wat klachten van pijn, zwelling en warmte kan geven.

Wat zijn de klachten bij duimbasis arthrose?

Klachten die bij slijtage van de duimbasis passen zijn pijn, zwelling en warmte. Pijnklachten nemen vaak toe bij belasten van het gewricht, zoals bij de pincetgreep, het oppakken van zwaardere voorwerpen, het openen van potten, het uitwringen van doeken. Belasten van het gewricht gaat ook vaak minder goed waardoor een gevoel van krachtsverlies optreedt. Het gewricht kan van vorm veranderen. Soms kan de duim minder goed opzij bewegen waardoor de hand minder goed geopend kan worden.

Op basis van het klachtenpatroon en lichamelijk onderzoek wordt de diagnose gesteld. Aanvullend worden röntgenfoto’s gemaakt om de ernst van de slijtage vast te stellen.

Als de diagnose duimbasis arthrose definitief is gesteld, dan wordt afhankelijk van de ernst van de klachten en de algehele conditie van de patiënt een behandelplan opgesteld.

Een gewricht met slijtage reageert vaak versterkt op belasting. Het doel van de conservatieve behandeling is om het gewricht rust te geven en te zorgen dat de synovitis afneemt.

Het dragen van een brace (spalk) om de duimbasis geeft het gewricht ondersteuning en hierdoor rust. Het aanpassen of anders uitvoeren van dagelijkse handelingen kan de klachten ook verbeteren. De handtherapeut kan hierbij begeleiden. Ook het uitvoeren van een specifiek oefenprogramma van de duimspieren kan de pijnklachten doen verminderen. In de meeste gevallen is deze conservatieve therapie voldoende effectief en hoeft er geen operatie uitgevoerd te worden.

Het gebruik van pijnstillers zoals paracetamol en ontstekingsremmers (alleen als de algehele conditie van de patiënt dit toelaat) kunnen de pijnklachten verminderen.

Indien bovenstaande therapie onvoldoende is kan een injectie in het gewricht met corticosteroïden overwogen worden. Vaak is het behandeleffect hiervan tijdelijk.

Als alle conservatieve opties zijn doorlopen en onvoldoende effectief waren, dan kan gekozen worden voor een operatieve behandeling. De operatie gebeurt in dagbehandeling. De hele arm wordt verdoofd door een zenuwblokkade of er wordt algehele narcose toegepast. Er bestaan verschillende operatieve mogelijkheden. In onze kliniek wordt een deel van het aangetaste gewricht uitgenomen (het trapezium) zodat de arthrose pijn verdwijnt. Hierna wordt een pees uit de onderarm gebruikt om het middenhandsbeetje te stabiliseren en de ruimte die overblijft weer op te vullen. De wond wordt gehecht met hechtingen die na 10-14 dagen weer verwijderd kunnen Flex Clinics is part of MSB Flex Coöperatie U.A.

worden. Na de ingreep heeft u een drukverband gedurende 10-14 dagen. De eerste 6 weken na de operatie moet u rustig aan doen. Tijdens het spreekuur krijgt u uitgebreide informatie over de nabehandeling en het herstel en krijgt u een informatiebrochure over de ingreep.